söndag 15 mars 2015

Trolling efter storgäddan!

Idag övergav jag feederspöna för ett tag och tog mig istället till Hultsfred. Jag och mina gamle arbetskollega Sonny bestämde oss för att köra ett pass efter gädda tillsammans. Trolling stod på schemat och detta i en sjö som brukar ge bra mängder gädda i varierande storlekar.


Morgonen började med att traila i båten så nabbt som möjligt för att optimera fisketiden. Efter detta puttrade vi ut till vårt första hotspot och det sög i ordentligt i grejerna direkt. Jag han bara släppa ut första spöet, inte ens sätta fast paravanen förrens det högg.




En gädda i 4-5kg klassen drillades in och släpptes tillbaka, i samma veva så får även Sonny hugg på sitt enda spö som är i. Bara några meters trolling och redan två gäddor i båten. Vi började ana att det skulle bli en bra dag.



Vädret pendlade från molnigt till strålande sol hela tiden och även vinden var otroligt växlande under hela turen.
Gäddorna högg en efter en och vi hade egentligen ingen ordentlig döperiod. De flesta gäddor låg mellan 3-4kg och de attackerade våra beten aggressivt.



Många utav gäddorna spelade munspel med våra westinare, vissa utav våra vobblers blev otroligt mörbultade.


Vissa områden var definitivt bättre än andra och i några utav hålorna stod betesfisken tätt, ständigt uppvaktade utav hungriga gäddor.



Fisken fortsatte att hugga i samma anda men någon ordentlig toppfisk såg vi inte röken utav. Den största gäddan för dagen stod jag för, den mätte 100+ och var riktigt fet.



Vi bestämde oss runt klockan tre att plocka ihop grejerna, men gäddorna högg ända in till slutet, De var otroligt huggvilliga från början till slut.
Blir definitivt fler pass i denna sjön.





Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar